Pages

Tuesday, January 18, 2011

Menjala Malat












Aktiviti perikanan tidak terhenti selepas kembali ke New Zealand tahun berikutnya. Walaupun berehat sebentar pada 2007, dek kerana tumpuan pada masa itu diberikan sepenuhnya pada pelajaran, persatuan dan aktiviti-aktiviti sosial kemasyarakatan di Dunedin.

Namun begitu, di atas semangat nelayan yang tinggi, bagaikan orang mengantuk disorongkan bantal, pelawaan saudara Faizal untuk menjala ikan di kuala Sungai Leith disambut dengan penuh minat.

Pada 2 hari di akhir-akhir Ramadhan tahun 2008, di mana Masjid Al-Huda qariah Dunedin menjalankan hidangan berbuka puasa secara percuma, saudara Faizal dengan selamba volunteer untuk memasak. Menu masakan pada ke dua-dua hari tersebut adalah berteraskan ikan! Ikan fresh dari muara yang ditangkap dan diberi makan kepada lebih kurang 200 orang selama 2 hari.

Ikan-ikan bersaiz 300g - 500g ini adalah ikan Malat. Orang-orang putih New Zealand kurang menggemari ikan ini kerana mereka tidak pandai masak resepi-resepi yang pelbagai seperti orang Maori, Pacific Islander atau Melayu.

Bagi orang-orang putih ini, mereka cuma pandai dan suka masak stim, bakar dan goreng dengan butter. Oleh itu menu kegemaran mereka ini cuma terhad pada ikan-ikan yang memang secara semula jadi berperisa seperti Salmon dan Cod.

Ikan Malat yang rasanya agak tawar merupakan second class fish bagi mereka dan tidak hairanlah jika terdapat berbondong-bondong ikan di kuala sungai yang kecil itu. Tidak pelik dan tidak susah untuk mendapat 2-3 tong penuh dalam anggaran ratusan ekor sehari.

Pada petang 1 syawal bersamaan 3 Oktober 2008, kami beramai-ramai mengikut Abang Faizal Singapore, selaku ketua nelayan dan pemancing tegar menjala Malat di kuala Sungai Leith. Jarak kuala sungai tersebut cuma lebih kurang 500 meter dari kediaman kami dan Sungai Leith ini mengalir dari puncak bukit dan merentasi bangunan - bangunan utama University Of Otago.



1 comment: