Pages

Wednesday, April 27, 2011

Taeri River

Air sungai yang agak tinggi

Kelebaran sungai meningkat hampir 3 kali ganda selepas air naik

Trout pertama Taeri River


Hujung Oktober tahun lalu merupakan kali pertama saya berkunjung ke Taeri River di bahagian Outram, sebuah lokasi yang terletak di pinggir bandar Dunedin berdekatan dengan Mosgiel.

Perjalanan menaiki kereta memakan masa lebih kurang 20 minit melalui jalan berbukit.

Spot ini merupakan tempat kegemaran kaki fly fishing namun bagi saya yang belum pandai menggunakan teknik fly fishing, spinning merupakan pilihan terbaik.

Kunjungan kali ini disambut dengan paras air sungai yang agak tinggi, lalu memungkinkan untuk menaikkan ikan dengan teknik spinning.

Saya memadankan taser fly, iaitu umpan berbulu fly fishing untuk muara dan dipadankan dengan bluefox inline spinner.

Hasilnya, untuk trip pertama ini saya berjaya menaikkan seekor brown trout yang paling kecil saya pernah dapat. Ikan itu juga merupakan satu-satunya ikan yang dinaikkan pada hari itu.

Terima kasih diucapkan kepada abg Hasbullah kerana membawa saya dan munir ke port tersebut.
m

No comments:

Post a Comment